Thursday, October 29, 2009

Rasuah


Gejala rasuah makin berleluasa kat negara kita ni. Skang ni nak dapat apa benda pun kena rasuah. Kes paling senang ialah nak lepas diri daripada kena saman. Yang makan rasuah ni sapa lagi kalau bukan anggota POLIS. Seorang yang diberi amanah dan tanggungjawab oleh kerajaan untuk menjaga keselamatan. Kesal aku kat insan yang bernama polis nih. Lencana kat baju ada harimau 2 ekor. Tak cukup dengan tu siap ada lencan 'Anti Rasuah' tapi sayang kegiatan rasuah tetap berlaku. Kalau lencana tu ada perasaan, tentu dah lama ia menangis tengok perangai tuan dia yang macam jahanam.

Bila cerita pasal rasuah ni aku ada satu cerita menarik nak dikongsikan. Kes ni berlaku masa aku kat U. Ada sorang kawan aku ni nama dia yopi (bukan nama sebenar) suka meronda guna motorsikal. Sebagai mat rempit sejatiiieeeeee ee ee, motor yopi memang tidak mengikut spesifikasi undang-undang yang ditetapkan. Side mirror cuma ada sebelah, dan brek bunyi cam tikus kena makan ular. Crit crit. Bak kata pepatah, sebut saja apa kesalahan yang tak sepatutnya ada pada sebuah motosikal, pasti moto yopi memenuhi ciri-cirinya.

Nak jadi cerita pada suatu hari, yopi mengajak kawan aku aspalela (nama sebenar) untuk menemaninya meronda sekitar Melaka. Dalam perjalanan mereka telah ditahan oleh anggota polis memandangkan moto yopi memang banyak masalah.

Polis: Lawa moto

Yopi: Biasa la tok moto import

Polis: Buat lawak pulak die, mana lesen ko?

Yopi: Ambik wallet sambil tangan menyeluk ke tempat simpanan lesen

Polis: Moto ni salah ni. tapi lesen ok

Yopi: "Tak boleh tolong ke tok? saya orang susah" sambil buat muka sedih.

Polis: Nak tolong macam mane? Bak IC awak

Yopi: Seluk wallet sekali lagi sambil amik IC

Polis: Amik IC sambil pusing ke belakang."awak nak bagi saya satu ringgit? bentuk love plak tu!"

Yopi: Eh tu duit lama. Awek saya yang kasik. Bak sini balik

Kesudahan cerita Yopi telah disaman hampir rm300 atas semua kesalahannya. Kalau ikut logik sebenarnya masa polis tu tanya nak tolong macam mana, yop patut hulurkan IC ngan duit kat belakang IC tu. Tapi dia ni tak faham kot. Jadi polis tu pun hangin dan terus saman die. Tengok ni lah salah satu taktik untuk makan rasuah. Kes ni pernah jadi masa aku ngan bos aku. Dia orang cina. Dan polis tu memang betul-betul amik duit yang cuma rm30. dan lepaskan bos aku atas kesalahan memandu dengan laju. Ni mungkin segelintir kes yang berlaku. Mungkin banyak lagi. Tapi bukan semua polis macam tu. Terpulang pada individu. Yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk tu dari kelemahan manusia itu sendiri.

2 comments:

  1. adakah ini menceritakan kisah aku??
    hehehe

    ReplyDelete
  2. Cerita ni tidak berkaitan samada dakwat-merah masih hidup atau sedang pengsan. haha

    ReplyDelete