Thursday, August 13, 2009

Zaman Kanak-kanak








Duduk dalam opis har ini tetiba je buat aku teringat zaman kanak-kanak. Syok kan masa kecik-kecik dulu? Tak payah pikir pasal duit. Tak payah risau pasai duit minyak motor dan tol. Yang kita tahu hanya seronok. Main tak ingat dunia. Banyak kenangan yang kalau aku ingat-ingat balik buat aku tersengih sorang-sorang. Dah macam orang gila meraban. Tapi orang yang tengok tu mana tahu aku pikiaq ape. Kalau dia tahu mesti dia senyum jugak. So atas kesempatan ni, aku nak kongsi la kat korang cerita pasal zaman kanak-kanak aku. Dengan harapan korang jugak akan tersenyum. Kalau tak pun tolong-tolong la senyum. Penat aku menaip ni. Senyum kan satu sedekah.

Ok kita mulakan masa aku kat tadika. Masa tu filem gaban dengan kamen rider black memang cukup famous. Siap ada kad yang ada level kuasa tu. Dulu mana nak ada ps2. So kena la guna kad untuk menggembirakan ati. Tapi tu pun syok abis. Masa kat tadika dulu setiap kali ada aktiviti seperti melukih, main plastesin, sambung puzzle semua yang aku reka berkaitan naga gaban. Contohnya bila aktiviti melukih, benda yang akan aku lukih tentulah naga gaban. Main plastesin aku reka naga gaban. Hatta main puzzle pun aku cantum-cantumkan menjadi naga gaban. Bak kata semua aktiviti aku berkisar dengan gaban. Pernah aku bertumbuk ngan sorang kawan gara-gara naga gaban. Apa tidaknya dia musnahkan plastesin aku pastu reka naga gaban guna plastesin beliau. Dahtu belagak sakan kata dia hebat. Berjaya cipta naga gaban. Kawan-kawan memang tahu trademark gaban aku punya. Tapi aku tetap sakit sebab plastesin aku dirosakkan. Maka penumbuk jua aku bagi kat kawan aku. Tapi bukan kat muka dia, kat plastesin dia la. Sudahnya kami dua-dua kena duduk luar. Kena catu makan. Padan muka!!

Kisah seterusnya. Masa kecik-kecik dulu abang aku suka sangat pasal perubatan. Dia ni suka cipta ramuan yang kononya untuk kecantikan. Ada sekali tu dia ajak aku panjat pokok betik. Buah betik yang kami amik bukannya yang dah masak tetapi buah yang masih putik. Maksud aku belum masak atau senang cerita masih hijau. Lepas tu kami potong kecik-kecik dan masukkan di dalam besen. Lepas masukkan air kami berendam macam jacuzzi. Dia cakap kena tunggu sampai jari kecut baru boleh kuar. Semua ni akan membolehkan kuman dalam badan mati. Tapi lepas je kuar badan aku gatai-gatai. Aku gtau mak aku. Dia tanya sebab apa gatai. Aku gtau yang kami mandi air buah betik tak masak. Sudahnya aku dengan abang aku kena sebat ngan batang betik. Tudia bijak sangat. Alhamdulillah skang abang aku dah pun selamat jadi MA (Medical Assistance).

Zaman kanak-kanak memang kelakar. Zaman rebina..

No comments:

Post a Comment