Thursday, July 2, 2009

Kenapa Lalat Gosok Kaki??


Entry kali ni akan memaparkan perihal si lalat. binatang pengotor yang selalu mengundang kemarahan di kalangan manusia. aku juga tak terkecuali sering marah kalau ada lalat yang menghinggap makananku tambah-tambah ketika aku sedang berselera untuk makan. tapi dalam keadaan marah kadang-kadang timbul juga pertanyaan dalam diri ketika melihat makhluk kerdil ni menggosok-gosok kakinya sebelum menghinggap makanan yang tersedia. aku jadi pelik. antara persoalan yang bermain difikiranku ialah kenapa lalat harus menggosok kakinya. adakah ia seperti manusia yang kebiasaanya akan menggosok tangan mereka ketika melihat makanan yang sedap dan mewah tersaji di depan mata. atau lalat ini cuba membuang kotor di kakinya. ye la saban hari ia terbang dan hinggap di merat tempat termasuk najis dan sampah. untuk mengelakkan ia terkena kotoran di kakinya sebab itu ia gosok. pelik...

Apa yang hairannya lalat merupakan binatang yang pengotor. masakan ia mahu menghabiskan masa beberapa minit hanya untuk pastikan kakinya bersih. mustahil!! adakah ia tidak sabar-sabar untuk menjamah makanan yang tersedia dan mungkin mengalami risiko mati terkena kejutan elektrik. mungkin juga. walau apa pun sebabnya aku masih tertanya-tanya kenapa lalat harus menggosok kakinya. lalat bukanlah dicipta dengan sengaja. telah diingatkan oleh tuhan yang maha ESA setiap kejadian ada sebab dan musababnya. kemudian timbul pula persoalan di benak aku apa hukum kalau ada lalat terjatuh dalam minuman kita. mengikut pendapat ulama perihal lalat terjatuh di dalam minuman kita ialah:

Jikalau lalat terjatuh pada salah satu tempat minumanmu, hendaklah ditenggelamkan seluruh badan lalat itu ke dalam tempat minum tersebut, kemudian buanglah ke luar. Sebab pada salah satu sayapnya ada ubat dan pada sayap lainnya terdapat penyakit. HR Bukhari.

Jadi dirumuskan di sini kalau ada lalat yang terjatuh ke dalam minuman kita jangan segera dibuang. sebaliknya tenggelamkanlah seluruh badan lalat tersebut dan kemudian buangkannya kerana ada ubat dan penyakit di kedua sayapnya. jangan pulak dibantai minum air tersebut tanpa membuang lalat! renung-renugkanlah..

No comments:

Post a Comment