Sunday, November 29, 2009

ESM


Ape ESM tu? ESM tu membawa maksud Empowered Success Mastery. Ape kebenda ESM ni? Apa kaitan dia dengan aku. Sebenarnya 2 hari yang lepas iaitu sabtu dan ahad aku telah menghadirkan diri aku dalam kursus ESM ni. Semua yang attend kursus ni tak lain dan tak bukan terdiri dari bangsa cina dan india saja. Senang cita cuma aku sorang ja dak melayu. Tapi yang datang tu tak perasan sangat aku budak melayu sebab rambut aku kot. Lagipun kitorang speeking. Tapi kantoi gak sebab ada name tag. Ayat sama je bila aku start sembang ngan diorang "i thought u are chinese". Hish....

Program ni memang best sangat sebab aku dapat ramai kenalan dan belajar erti kerja berpasukan. Aku dah banyak masuk kem-kem/kursus motivasi dan kursus ni memang lain dari yang lain. Badan memang sakit-sakit sebab setiap kali masuk je room kami kena senaman ala menari pastu ada massage. Time makan sakit sikit sebab aku kena makan kat luar sedangkan lepa ni makan kat dalam. Siap 6 kali makan. Terliur gak tapi tak berani aku makan. Kena ada babs... NAYA!!

Paling aku syok time kursus ni ialah waktu penghabisan. Kitorang main satu game yang dikenali sebagi 'The One'. Perserta perlu lari ke depan dan meluahkan keazaman diri iaitu "I'm the best, I'm the greatest, I Will Succeed" sambil tu akan ada 2 orang akan menggangu kita meluahkan keazaman ni. Kita kena jerit sampai pengadil yang terdiri daripada 3 orang (sorang duduk atas kerusi, lagi dua duduk kat sisi) angkat tangan kata kita lulus. 2/3 vote sudah cukup melayakkan kita menang game ni. Memang penat menjerit pastu ada orang ganggu plak. Masuk round ketiga takdak sorang pun lulus lagi. Aku da mula pecah peluh.

Aku kuatkan semangat. Masuk round ketiga aku lari ke depan. Aku tak peduli suara-suara yang menggangu aku. Aku terus jerit tanpa hiraukan yang lain. Akhirnya aku jadi orang pertama lulus ujian. Tapi masih ada 27 rakan yang lain belum lulus. Naik atas stage aku terus bagi semangat kat yang lain-lain. Aku tengok muka lepa start siyes. Dah tak senyum-senyum lagi. Mesti lepa tercabar sebab aku lulus. Masuk round kelima ada 2 orang dah teman aku. Akhir lepas 3 jam ujian tu selesai. Ramai terima kasih kat aku sebab kata lepa aku bagi lepa semangat untuk lulus ujian ni. Aku senyum je.

Bila start testimonial lepa rakam video aku. Lepa tanya camna aku leh lulus ujian 'The One' Aku cakap kita ni kan ramai. Anggap kita ni kat atas sebuah kapal. Kalau kapal tu karam sorang kena survive. Untuk apa? Survivor ni akan bagi inspirasi kat lain-lain untuk terus hidup. Dan yang lain akan bersemangat untuk teruskan perjuangan. :)

8 comments:

  1. alhamdulillah...

    berjaya menjadi seseorang yang mampu motivate org lain..

    tahniah22..=)

    ReplyDelete
  2. wah buley tahan gak ko ni yer..bagus r ko...
    cayalah

    ReplyDelete
  3. wahaha bapak hebat..congrats
    bole bukak klas kaunseling ko ni..

    ReplyDelete
  4. aik napa komen aku semalam x kuar? hang padam ka? hahah.. jom join venture ngn aku wat bisnes..

    ReplyDelete
  5. cheqna: mekasih :)

    syaf: biasa jep. hehe

    cikTi: Hebat eh? hihih

    fathiahRAIHANA: Ramai sangat puji ni. Kembang jadinya. keke

    ah ian: Bapak hebat? Bapak aku ke? Dia memang hebat. hahah

    fhad: Mana ada padam. Kalau padam dia akan cakap this comment have been removed by author. Takde-takde.. Bisnes ape? Aku on je..

    ReplyDelete