Tuesday, November 3, 2009

Sampainya Hatimu


"Aku bunuh jugak kau Wati" petang itu rumah Mak Lijah digegarkan dengan jerit pekik Tapa. Suaranya bergema seisi rumah seolah-olah halilintar memanah bumi. Tapa jadi bengang, kesal dan hampa setelah pinangannya ditolak oleh Wati. Tidak disangka hubungan mereka berbelas tahun akhirnya diakhiri dengan kecurangan Wati. Sanggup Wati memilih Zack iaitu kawan Tapa sedangkan perkenalan mereka tak sampai 2 tahun. Itupun selepas Tapa memperkenalkan mereka berdua. Hajat dihati mahu Zack tahu siapa bakal isterinya. Tapi lain pulak jadinya. Ini la dinamakan "Harapkan pagar, pagar makan padi". "Harapkan kawan, kawan memusnahkan diri"

Tapa jadi gelisah. Sekejap dia berdiri, sekejap dia duduk. Hatinya begitu panas sekali apabila pinangannya ditolak oleh keluarga Wati. Alasan mereka Wati lebih bahagia kalau bersama Zack. Dalam keadaan marah terselit perasaan kesal dan sedih dalam diri Tapa. Dia tahu menilai diri. Sebagai pekerja operator pengeluaran memang dia tidak mampu menandingi sahabatnya Zack yang bekerja sebagai Supervisor. Tetapi percayalah Tapa mampu memberi kasih sayang yang tidak terhingga dan melebihi harta yang diberi oleh Zack. Tetapi apakan daya,orang tua Wati lebih mementingkan wang ringgit dari kasih sayang.

Setelah lama mundar-mandir di rumah, Tapa akhirnya berhenti. Ibunya, Mak Lijah berasa lega setelah melihat Zack kembali tenang. Namun sangkaan Mat Lijah ternyata meleset sekali apabila Tapa mengasah parang. Sambil asah, Tapa menyumpah nama Zack dan Wati. Kecut perut Mak Lijah melihat perlakuan Tapa. Dia cuba menenangkan Tapa sambil memujuk beliau supaya tidak bertindak terburu-buru. Ternyata usahanya tidak berhasil. "Diorang belum kenal lagi sapa Tapa, kita ni ada darah keturunan ninja. Ni Ninja Tapa la. Berani diorang sakitkan hati saya mak" ujar Tapa ketika ibunya cuba memujuk.

Sebentar kemudian dengan pakaian gelap ala ninja bersama parang dibelakang, Tapa lesap dalam kegelapan malam. Mak Lijah hanya berdoa supaya tidak ada perkara buruk yang berlaku. Selepas 4 jam menanti, akhirnya Tapa pulang dengan setin biskut merry ditangan. Ibunya yang agak hairan bertanya apakah yang telah berlaku. Dalam nada puas Tapa memberitahu ibunya. "Tapa dan koyakkan baju kesayangan Wati, Tapa guna parang ni la. Lepas tu Tapa ugut Zack serahkan tin biskut ni. Tapa tahu diorang sayangkan benda ni. Biar diorang rasa macam mana kehilangan benda kesayangan." Mak Lijah hanya terlopong mendengar penjelasan Tapa. Dalam diam dia hanya mampu menggelengkan kepala.

6 comments:

  1. hahah... tapa telah di tapau oleh zack.. padan muke x dapat makan beskut merry... wkakaka

    ReplyDelete
  2. bodowla..sume watak dlm citer ni masuk air..

    ReplyDelete
  3. fhad: salah tu, bukan tapa yang kena paw.. tapi zack :D

    ah ian: tengah humban diorang la nih..

    Azmin: WTF = What The Fun

    ReplyDelete
  4. aku x paham la.... heheehehe... layan jerk la...

    ReplyDelete
  5. jai@jezz: 1st time jezz tak paham cite aku.. keciwa ~(-.-)~

    ReplyDelete