Wednesday, November 11, 2009

Panggilan Haji


Bulan haji telah tiba lagi
Menunaikan ibadah
Panggilan Baitullah
Tanah suci Makkah
Ya Makkatul Mukarramah


Itu dia sedikit cebisan atau petikan lagu panggilan haji. Sempena bulan haji yang akan kunjung tiba, entry kali ni akan bercerita perihal berkaitan dengan Haji. Bukan Haji Basri atau cara menunaikan haji, tapi aku nak kongsi pengetahuan aku berkaitan Kaabah. Tempat kiblat bagi seluruh umat Islam. Untuk pengetahuan, Kaabah terletak di Masjidil Haram di Makkah. Menurut ahli akademik dan sejarahwan, Kaabah telah dibina semula antara 5 hingga 12 kali.

Apa uniknya Kaabah ni?? Cerita ni telah diceritakan oleh ustaz aku dan benda ni masih terngiang-ngiang kat telinga aku sampai sekarang. Pernah dulu ada golongan munafik mencabar ilmuan Islam dengan mengatakan Kaabah yang umat Islam sembah adalah sebuah berhala. Ini kerana Kaabah dibina daripada batu. Kata mereka Islam melarang penganutnya menyembah berhala sedangkan Kaabah juga merupakan sebuah berhala. Berat juga tomahan yang dilemparkan oleh golongan munafik ni. Ye la diorang akan kaji dan cuba cari kelemahan Islam. Rasanya apa jawapan yang diberikan oleh ilmuan ni?Kalau korang, korang nak jawab ape ye??

Jawapan yang diberikan oleh ilmuan ni cukup menarik dan menyentuh hati aku. Jawapanya ialah. "Kami umat Islam tidak pernah beranggapan Kaabah itu berhala bahkan kami tidak menyembahnya. Ia cuma menjadi garis panduan untuk umat Islam menunaikan Ibadah. Sebagai contoh jika kami di dalam kapal selam, kami tidak perlu mendongakkan kepala kami ke atas sedangkan Kaabah itu sendiri berada di atas tanah. Dan jika kami berada di dalam kapal terbang, kami tidak perlu menghadapkan muka kami ke lantai, sedangkan kapal terbang berada di udara dan Kaabah terletak di bawah. Bagaimana kamu mengatakan kami menyembah berhala sedangkan kami tidak pernah berbuat demikian".

Makna kata kalau kita betul-betul jadikan Kaabah tu tempat penyembahan, waktu dalam kapal selam kita kena dongak ke langit. Sebab kapal selam kan dalam air, Kaabah pulak kat atas darat. Bila kita atas kapal terbang, kita perlu tunduk ke lantai. Ye la Kaabah kan kat bawah masa tu, kita kat atas langit. Tapi kita tak buat kan? Itulah jawapan yang diberikan oleh ilmuan Islam tadi dan aku rasa jawapannya sudah cukup membuktikan bahawa Kaabah bukanlah berhala dan tempat umat Islam sembah. So korang rasa macam mana? Tepuk dada tanya selera..

2 comments:

  1. aku kene bace 2 kali untuk paham kan n baru aku paham..

    so kalu org kapir nk putar belitkan keadaan kite dah ade jawapan disitu

    ReplyDelete
  2. syaf: sori buat ayat yang mengelirukan. aku dah edit bagi senang paham.. :)

    ReplyDelete