Thursday, June 4, 2009

Tips Elak Gangguan Seksual di Tempat Kerja

1. Jangan mulakan perberbicaraan atau bercakap lucah dengan rakan berlawanan jenis anda. memang bagi manusia normal, bersembang lucah ni kadang2 menghiburkan. tapi cuba elakkan kerana ini merupakan senjata lawan anda untuk memulakan gangguan seksual terhadap anda. Pengakuan ikhlas. saya sendiri pernah mengalami gangguan seksual dari rakan sekerja. Bagaimana?? mula2 si dia dan temanya berborak dgn saya. kemudian tanpa segan-silu dia berkata. "eh hazri ang punya besar mana?" saya terus tergaman. dia hanya tertawa dengan rakanya. saya mengutuk dalam hati. tak malu punya pompuan. (bukan sebab saya punya kecik, jadi rasa rendah diri. tapi soalan lucah macam tu tak patut disuarakan. lebih2 lagi dari kaum hawa) so saya amik keputusan beredar dari situ walaupun tempat tu sebenarnya tmpt saya, diorang yg datang menumpang.

2. Jangan benarkan rakan berlawanan jenis anda untuk memulakan sentuhan. Mula2 memang la ringan-ringan seperti membelai rambut, memegang tangan. ditakuti ringan-ringan ini akan berubah menjadi berat. rambut tidak lagi dibelai, sebaliknya benda lain, tangan tidak lagi disentuh sebaliknya diraba. Ini yang kita takut dan kalau boleh elakkan!

3. Elakkan bertentangan mata. Kata orang dari mata turun ke hati. itu kata orang. bagaimana kalau dari mata turun ke dada (ehem untuk lelaki) / bawah (untuk wanita) sebab tu kalau perasan , saya kalau berborak dgn rakan wanita, saya taknak bertentang mata lama2, saya akan cuba perhatikan tmpt lain. takut terjebak dalam kes seperti ini.

4. Cuba elakkan memakan makanan yang boleh meningkatkan hawa nafsu seperti cokelat, jus mengkudu, tongkat ali, kopi janda. dikhuatiri bahan makanan seperti yang disebutkan akan meningkatkan shahwat anda sekaligus menyebabkan anda pencetus kepada gangguan seksual

Diharap tips yang diberikan dapat menggelakkan anda mengahadapi gangguan seksual di tempat kerja. kalau berlaku jugak, korang report je kat polis biar si penggangu ni dikenakan tindakan yang sewajarnya. sekian, selamat beramal..

No comments:

Post a Comment